Wrzesień, rok 2021. Wykonawca zaczął budowę jednego z dwóch rond obwodnicy Trzciela. Zamknięta została wtedy droga dojazdowa do miasta od strony Świebodzina. Robotnicy zdjęli nawierzchnię z ponad 100 metrowego odcinka. Cała obwodnica miała być gotowa do końca 2023 roku. Jednak tak wygląda ten sam teren dzisiaj.
Po rozpoczęciu prac okazało się, że teren jest zbyt grząski, i potrzebuje dodatkowego wzmocnienia. Projekt tego nie przewidział.
Pierwotnie zaplanowana technologia nie spełniła wymagań. Konieczne było przeprojektowanie, wybór nowych wykonawców i wykonanie w nowej technologii.
I to się udało. Wykonawca wybrany, umowa podpisana. Lada dzień na tych terenach znów pojawią się koparki. Koszt budowy ronda, które przyłączy krajową 92 do obwodnicy to ponad 22 mln zł. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Z jednej strony to będzie przyłączenie obwodnicy, a z drugiej strony poprawa bezpieczeństwa. Bo wiadomo, że skrzyżowanie o ruchu okrężnym jest znaczniej bezpieczne niż klasyczne skrzyżowanie.
Co ważne sama obwodnica już jest w połowie gotowa. Wybudowane zostało też drugie rondo, które połączy trasę z autostradą A2. Tu prace rozpoczęły się w zeszłym roku, wykonawca wyprzedza terminy. Prace kontynuuje ta sama firma, co daje mieszkańcom nadzieje, że wreszcie szacunkowy termin – koniec 2026 roku — będzie dotrzymany. Bo tego bardzo potrzebują.
Koszt budowy całej obwodnicy Trzciela to ponad 60 mln zł. Prace finansują gmina Trzciel, powiat międzyrzecki, budżet województwa i budżet państwa.