Pociągi miały połączyć Lubuskie Trójmiasto. Firma doradcza nie wywiązała się jednak z terminu umowy

Tomasz Burchardt 2025-03-14
UDOSTĘPNIJ:
Źródło: Informacje Lubuskie, 14.03.2025
Pełną odpowiedzialność za problemy z realizacją Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Lubuskiego Trójmiasta ponosi firma zewnętrzna, która nie złożyła w terminie wniosku o dofinansowanie inwestycji – zgodnie podkreślają samorządy, które uczestniczą w projekcie. Lubuskie Trójmiasto straciło szansę na ponad 100 mln zł dofinansowania. Mimo to samorządy nie rezygnują ze swoich planów.

dd357ffef2534e29abe918547e33e347.jpg

Po 5 latach podjęto w regionie temat turystyki z ministerstwem i GUS

W lipcu zeszłego roku samorządowcy z Nowej Soli wraz z przedstawicielami ministerstwa funduszy i polityki regionalnej cieszyli się z planowanych nowych połączeń kolejowych do Zielonej Góry i Sulechowa. Pociągi miały połączyć Lubuskie Trójmiasto, zabierając pasażerów z nowych przystanków. Tak się nie stanie, specjalistyczna firma wynajęta do przygotowania dokumentów, spóźniła się ze złożeniem projektu.

Do przygotowania projektu szybkiej kolei aglomeracyjnej Lubuskie Trójmiasto wynajęło firmę doradczą z dużym doświadczeniem. Za swoją pracę miała otrzymać ponad milion złotych.

Przekroczenie terminu złożenia wniosku firma tłumaczy problemami technicznymi po stronie rządowej instytucji przyjmującej dokumentację. Samorządy tego tłumaczenia nie uznają.

Dla samorządów, które planowały uruchomienie połączeń kolejowych pomiędzy Sulechowem, Zieloną Górą i Nową Solą, niewielki z pozoru błąd firmy doradczej, oznacza opóźnienie w realizacji bardzo ważnej dla mieszkańców inwestycji.

Samorządy poszkodowane przez firmę doradczą chcą dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej. Nie określiły jeszcze wysokości odszkodowania. Umowa z firmą została zerwana trybie natychmiastowym. Lubuskie Trójmiasto szuka obecnie innych źródeł finansowania kolei aglomeracyjnej.