Szybka Kolej Aglomeracyjna Lubuskiego Trójmiasta ruszy od 2027 roku

Barbara Kuraszkiewicz-Machniak 2024-07-17  |  Nowa Sól
UDOSTĘPNIJ:
źródło: Informacje Lubuskie
Stawiamy na rozwój mniejszych ośrodków, bo większe i tak sobie poradzą — zapewniał dziś w Nowej Soli Jan Szyszko wiceminister funduszy i polityki regionalnej. Z władzami miasta rozmawiał o Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Lubuskiego Trójmiasta.

73d594d019684751963de99f19cbc512.jpg

Pierwszy krok w stronę obwodnicy Słubic. Gmina sama zapłaci za dokumentację

Szybka Kolej Aglomeracyjna Lubuskiego Trójmiast w skrócie SKALT to inicjatywą samorządową. Ma połączyć miasta i gminy ulokowane w promieniu około 30 km wokół Zielonej Góry. Wśród nich Nową Sól, Sulechów i Nowogród Bobrzański. W planie jest renowacja dotychczasowych stacji i budowa jedenastu nowych. Koszt inwestycji to około 300 mln zł. Samorządy liczą na pieniądze unijne.

Wiceminister funduszy i rozwoju regionalnego spotkał się z mediami na terenie zrewitalizowanej Fabryki Nici Odra. Nie przypadkiem. To w tym miejscu była premier Beata Szydło mówiąc o Nowej Soli uznała ją za symbol "Polski w ruinie". Zdaniem wiceministra miasto takim symbolem nie było i nie jest. Zapewniał, że rząd będzie wspierał niewielkie ośrodki powiatowe. Jan Szyszko poznał też szczegóły projektu SKALT.

Ministra do Nowej Soli zaprosiła posłanka Maja Nowak. Na co dzień mieszka w Bytomiu Odrzańskim i zna bolączki komunikacyjne południowej części województwa.

W Nowej Soli, wchodzące w skład Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Lubuskiego Trójmiasta, dwa nowe przystanki miałyby powstać przy strefach przemysłowych, tym samym ułatwiając wielu osobom dojazd do pracy.